Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Anmeldelse af Doom 3 - Resurrection of Evil

Skrevet af Freelance, 6. september 2005.

Dengang sommeren var ung og min harddisk var i live, lovede jeg, at jeg ville anmelde udvidelsespakken Doom 3 - Resurrection of Evil. Nu har Rasmus (kQleskabsindianer) fulgt op på mit løfte og anmeldt spillet. Jeg vil ikke spilde jeres tid længere - ordet gives straks videre til Rasmus. - Nicki.

INTRODUKTION
Det er efterhånden lidt over et år siden ID Software endelig færdiggjorde og udgav deres seneste action spil, Doom 3. Et spil baseret på en "state-of-the-art" grafikmotor som igennem året har imponeret mange brugere verden over. Selve spillet har derimod delt brugerne i 2 lejre - de der kan lide Doom 3 og de der ikke kan.

Personligt er jeg et af de individer, der har nydt Doom 3, hele vejen igennem. Jeg gennemførte det cirka en uge efter jeg købte det, og spiller det stadig. For nogle måneder siden udgav softwareudvikleren Nerve Software, en udvidelse til Doom 3 ved navn Resurrection of Evil - en udvidelse jeg først har fået kigget nærmere på nu, og som jeg har bestemt mig for at basere en artikel på.

Før i læser videre vil jeg gøre det klart, at jeg for længst har gennemført Doom 3, og skriver denne artikel ud fra de oplevelser jeg selv har haft igennem spillet. Det vil sige, at enkelte "spoilers" kan være inkluderet i testen, og har du endnu ikke gennemført Doom 3, risikerer du at få afsløret vitale dele i historien ved at læse videre. Fortsæt på eget ansvar.




Ikke mere snak, vi kigger hermed nærmere på indholdet af den cd som lå i æsken.


HISTORIEN
Så snart man har været igennem id Software reklamen, som obligatorisk toner frem på skærmen ved start af spillet, bemærker man at menuerne ligner sig selv. Man finder hurtigt knappen "new game" som man klikker på, herefter spilles intro sekvensen.


"It has been almost two years since the mysterious incident shut down the UAC base on mars..."

Det viser sig i løbet af introen, at en af Union Aerospace Corporations (UAC) satellitter, som siden ulykken på Mars har overvåget den røde planet, har modtaget et signal fra "Site 1", en base som allerede var glemt før invasionen som Doom 3 omhandler. Man styrer her en kamptekniker som er en del af et større sikkerhedshold, der bliver sendt tilbage til Mars for at undersøge det føromtalte signals kilde. Grafikken er som i det oprindelige spil meget flot og stemningsfuld (og mørk! - Nicki), og hvis man har spillet Doom 3, vil man hurtigt føle sig hjemme.


Som del af et hold leder man efter kilden fra det signal UAC's satellitter har opfanget fra Mars's overflade.

Der går ikke længe før man, sammen med sine 3 kammerater, finder et rum dybt nede i en mørk ruin et stykke under overfladen. Omgivelserne genlyder af en ond hvisken, grædende børn, samt en dyb dunkende lyd af hjerteslag. (Altid et godt tegn. - Nicki)

De 3 soldater sprænger en forseglet dør åben, og finder et objekt svævende i luften, der har visse ligheder med et menneskeligt hjerte. Man finder hurtigt ud af at den dunkende lyd stammer fra objektet, som hovedpersonen i spillet på næste billede kigger nærmere på.


Hovedpersonen, og offeret som de næste 10-20 timer vil kæmpe for sit liv, udforsker de uhyggelige rester af UAC's bygninger på Mars' overflade - blot for at underholde dig som spiller. :-)

Man går uden videre op for at kigge nærmere på sagen, hvilket man hurtigt kommer til at fortryde. Efter at have haft fysisk kontakt med objektet, går det op for dig at signalet var en fælde. Inden længe bryder helvede løs, og en velkendt stemme bryder stilheden - Dr. Betruger er tilbage!


Et ansigt som kun en halvblind mormor ville kunne elske. Betruger er om muligt mere frastødende end i Doom 3. Betragt dette som en bekræftelse på at den morbide grafik går igen.

Efter et mindre indblik i Betrugers planer zoomer kameraet ind i hovedpersonens baghoved, hvorefter synsvinklen rettes ind efter personens øjne og her begynder det egentlige spil.

Man starter med objektet i hænderne, og får de første par sekunder til at gå med at undre sig over hvad i alverden den kan bruges til. Denne undren stoppes dog brat ved at man, modsat originalen IKKE får en tutorialsk gennemgang, og man denne gang bliver kastet ud i ildkampe lige fra starten. Dette viser endnu en gang at spillet er beregnet for de, der i forvejen har gennemført Doom 3. Allerede fra de første minutters spil bliver man overvældet af den flotte grafik, og man får sig et lille smugkig på den første "nyskabelse" i Resurrection of Evil - væske.


Et blodbad - en klar indikation af at noget er galt, og med de ildevarslende lyde fra omgivelserne er man klar over at man ikke er alene.

Man finder inden længe en pistol, nærmest straks efter er man omgivet af fjender, og især de velkendte Imps kaster sig fra første øjeblik over spilleren som i panik kæmper dem ned en efter en. Ens allierede er vanen tro blevet dræbt, hvilket efterlader spilleren alene i mørket, kun bevæbnet med en lommelygte og en pistol, omgivet af blodtørstige horder af monstre. Alt er ved det gamle, og man fornemmer med det samme at gameplayet fra de gamle Doom spil, og også Doom 3 er bevaret.

Her begyndte jeg at føle at jeg blot havde downloadet et par ekstra custom maps til Doom 3, og jeg begyndte at savne nyskabelse. Selvfølgelig skal der være nyskabelse i en udvidelse, og inden længe får man tilfredsstillet sit behov. Man møder en hårdt såret soldat som er i kamp mod en imp. Han "griber" impens ildkugle med en slags blå stråle, og dræber den ved at smide kuglen tilbage i hovedet på den. Herefter når han lige akkurat at give dig hans våben, kaldet en "grabber", for herefter at falde død om op af væggen.


Dette våben kan i bedste Half-life 2-stil løfte og kaste med forskellige ting i spillet. Man kan løfte kasser op og bruge dem som alternative våben, i tilfælde af man er løbet tør for ammunition, som en rigtig fed ting kan man gribe diverse fjenders ildkugler og andre projektiler og kaste dem tilbage mod dem.



Her er det så lykkedes mig at fange en imps ildkugle med grabberen. Bemærk effekten ved brug af dette våben, det virker som om der dannes et kraftigt magnetfelt der på fornemste vis trækker rummet til sig.

Som om fundet af et nyt og hidtil uset våben ikke var nok, får man, efter at have kæmpet sig igennem første bølge af angreb, endnu en belønning. Efter at have slået et par imper ihjel ved at smide kasser efter dem hører man en ny lyd. Et skrig i stil med en imps, men dybere og højere. I første omgang lader det til at man slap med skrækken og er i sikkerhed. Indtil…


Den første nye fjende man får lov at "opleve" i Doom 3 - Resurrection of Evil. Et væsen som lader til at være nært beslægtet med en Imp. Dog er den langt hurtigere, og har langt farligere kasteskyts i form af blå kugler af plasma i stil med dem vi kender fra "Hell Knights".

Efter en fremragende animation, der præsenterer en for den nye fjende, tager man kampen op mod denne. Forudsat at man overlever kampen, ånder man lettet op over mødet, lige indtil man opdager at man har brugt det meste af sin ammunition i kampens hede. Personligt slap jeg herfra med 1 clip (dvs. 12 skud) tilbage i pistolen, og forlod rummet med en masse skumle baggrundslyde som kom tættere og tættere. Efter paranoidt at have vandret rundt igennem de skumle og klaustrofobiske gange til lyden af monstre, som tilsyneladende var ved at være meget tæt på, kommer man til et stort rum. Man ser en stor rød portal, og synsvinklen skifter til tredjeperson. Igen får man, i form af en imponerende flot video, præsenteret noget nyt. Endnu et nyt monster der til forveksling ligner en "Hell Knight", men uden underkrop, og med evnen til at teleportere.

You-sa in big do-do, dis time.
Endnu et nyt monster, denne gang et af de større.

Efter endnu en hård kamp for sit liv, begiver man sig videre i sin søgen efter Dr. Betruger, og inden længe får man sig endnu et "Doom-Moment". Efter at have kæmpet sig igennem horder af zombies i jagt på en nøgle ser man noget bemærkelsesværdigt: på et kontor er der en glasmontre, indeholdende en PDA, og et nyt våben. Hærdede Doom spillere vil med det samme kunne genkende dette våben, i øvrigt savnede jeg det selv i Doom 3, da jeg helt ærligt havde regnet med at det var inkluderet. Nok snak, man finder den klassiske dobbeltløbede haglgevær, et af de kraftigste nærkampsvåben fra Doom 2.


En gammel kending, og et savnet stykke værktøj. Der hersker ingen tvivl om at fjendernes dage er talte så snart spilleren finder ud af at åbne dette skab.

Efter dette syn går de næste par minutter med febrilsk søgen efter en nøgle der kan åbne skabet, og inden længe har man selvfølgelig fundet den, da alt andet ville være umenneskeligt. Man tager naturligvis straks geværet frem og går videre i sin søgen efter den videnskabsmand, man skal bruge for at komme videre, og som sidegevinst får man rig mulighed for at afprøve 2005-udgaven af det dobbeltløbede haglgevær.


En stakkels zombie bliver den første der får lov at smage 2 haglpatroner på samme tid.

Slagkraften fra dette gevær er helt som man kunne forvente. På klods hold er det utroligt kraftigt, og de mindre fjender bliver bogstaveligt talt spredt ud over væggen bag dem - ganske tilfredsstillende. På afstand har geværet dog næsten ingen effekt, og man skal ramme flere gange for at dræbe - hvilket ikke er særligt spændende, da det tager lidt tid at lade det igen.


Nu er jeg ved at have gennemgået starten af spillet, og jeg vil ikke gå videre i gameplayet, da I selv skal have lov at prøve det. Jeg viser nu nogle skærmbilleder for at understrege, at spillet henvender sig til voksne mennesker.


Lad os håbe denne stakkels fyr ikke var vigtig for at komme videre.

Spillet indeholder mange af denne slags mellemsekvenser, som især bruges ved introduktion af nye fjender der skal bekæmpes. Dette er som i Doom 3 med til at bidrage til stemningen, eksempelvis husker jeg tydeligt scenen hvor en såkaldt "Pinkie" forsøger at bryde en dør ind for at komme en til livs. Disse sekvenser er der rigeligt af, og måden hvorpå man lige efter bliver kastet ud i kampen, tilføjer et rigtigt fedt "feel" til kampene. Man får ganske enkelt lov til at se sin fjende i øjnene, før man skal kæmpe mod den.


Det dunkende hjerte man starter med, her har man fået "aktiveret" den energi den indeholder - og den kan hermed bruges som et meget nyttigt våben. Bemærk teksturen på hovedpersonens hænder - så snart man tager dette våben i brug ældes spillerens hænder, effekten af dette er utroligt fed og skal opleves. Præcist hvad dette våben gør, vil jeg ikke afsløre, da jeg syntes det ville være en skam at ødelægge overraskelsen. Jeg kan dog afsløre at der på spilæsken står "Possess demonic powers to use against the enemy".


En gammel kending. Impen ligner sig selv, og er ret almindelig i Doom 3 - Resurrection of Evil.


En nyskabelse. En såkaldt Lost Soul, som har fået en ansigtsløftning i udvidelsen. Den nye model svarer til den originale fra Doom 1 og 2.


Den nye haglgevær er særdeles effektiv til aflivning af zombier, samt modspillere i deathmatch.


Her blev jeg en smule forskrækket. Man står lige så fredeligt og roder med et kontrolpanel for at tænde for strømmen til en elevator, da man hører lyden af noget der bliver slæbt hen over gulvet bag en. Man vender sig forskrækket om til dette syn.


HARDWAREKRAV

MINIMUMSKRAV:
CPU: Pentium 4 1,5 GHz eller AthlonXP 1500+
RAM: 384MB RAM
LYDKORT: 100% Directx 9.0C kompatibelt lydkort (16bit)
GRAFIKKORT: ATI Radeon 8500 eller bedre, nVidia Geforce 4MX og Geforce 3 eller bedre.
STYRESYSTEM: Windows 2000 eller XP med Directx 9,0C.

ANBEFALET HARDWARE:
CPU: Pentium 4 2 GHz eller AthlonXP 2000+
RAM: 512MB RAM
LYDKORT: 100% Directx 9.0C kompatibelt lydkort (16bit)
GRAFIKKORT: ATi Radeon 9600XT eller bedre, nVidia Geforce 5900XT - for rimeligt flydende spilafvikling på bekostning af detaljegrad og opløsning.

JEG/VI ANBEFALER:
CPU: Pentium 4 3 GHz eller AthlonXP 3000+, men gerne mere.
RAM: 1GB
GRAFIKKORT: Så hurtig som muligt. Minimum Radeon 9800pro/Geforce FX5900XT for 1024x768 uden FSAA. Geforce 6800/Radeon X800 for 1280x1024 til 1600x1200. Sidder man med et Geforce 7800 GT(X) kan man formodentlig begynde at aktivere FSAA eller gå endnu højere op i opløsning.
LYDKORT: Minimum 5,1 kanals lydkort med tilhørende 5.1 højtalere/headset for bedst mulig spiloplevelse, da lyden gør rigtig meget for stemningen i spillet.

"Tic" raten er stadig låst fast ved 60fps som maksimum, hvorfor alt over 60 fps generelt er spildt. Med dette mener jeg, at en hurtig processor/grafikkort kun forhøjer minimumsbilledraten, mens den maksimale fortsat er låst ved 60. Det optimale, man kan opnå i Doom 3 og Resurrection of Evil, er derfor at køre rent 60 fps.

Hvad vi har observeret i diverse tests er, at grafikkortet ofte er flaksehals i Doom 3, så jo bedre grafikkort der er i systemet, jo bedre.

TWEAKS
Jeg vil lige kort dække et emne som Rasmus ikke nævner - tweaks. Doom 3 er kendt for at have mange optimeringsmuligheder, og Resurrection of Evil er ingen undtagelse.

I første omgang vil jeg henvise til UpsetChaps' opsætninger, da de er meget gennemførte. Nederst på DENNE SIDE kan der findes en forklaring på de fleste "cvars". Mine forslag er baseret på de førnævnte sider.

Man skal lave en tom tekstfil der hedder "autoexec.cfg" i Doom 3 mappen. Denne fil bliver kørt af Doom 3 i opstartsfasen, og kan indstille en del mere end man kan i de almindelige "options". Jeg vil for nemheds skyld lave en lokal download af en autoexec.cfg medde opsætninger jeg nævner.

Husk at man, hvis man får problemer med disse indstillinger, bare kan slette autoexec.cfg filen igen, så bruger Doom 3, de indstillinger der er blevet defineret tidligere i options.

Jeg vil vise hvad jeg anbefaler, og forklare hvad de vigtigste cvars gør. Bemærk at de indstillinger jeg anbefaler, går efter højeste visuelle kvalitet og ikke tager højde for billedraten. Som sagt, hvis disse indstillinger sætter hastigheden ned på dit system, skal du blot slette autoexec.cfg filen igen.

HØJESTE KVALITET
(Dette kan kræve 512 MB grafikkort, men er ikke grundigt testet, da jeg ikke har et 512 MB grafikkort.)


seta image_usePrecompressedTextures "0"
seta image_useCompression "0"
seta image_useNormalCompression "0"
seta image_ignoreHighQuality "0"
seta image_downSizeBump "0"
seta image_downSizeSpecular "0"
seta image_downSize "0"
seta image_forceDownSize "0"
seta image_roundDown "0"
//alle de ovesnstående cvars slår forskellige former for kompression fra, da dette medfører kvalitetsnedsættelse.

seta image_lodbias "-2"
//image_lodbias sætter detaljegraden på mipmappede teksturer.

seta image_preload "1"
seta r_useCachedDynamicModels "1"
seta r_skipBump "0"
seta r_skipPostProcess "0"
seta r_skipParticles "0"
seta r_skipSpecular "0"
seta r_skipNewAmbient "0"
seta g_skipParticles "0"

seta r_multiSamples "0"
//r_multisamples sætter kantudjævningsgraden. Jeg har her sat den til 0, da jeg hellere ser at man spiller i højere opløsning. Ønsker man at sætte denne op, må man selv ændre i autoexec.cfg filen. Mulighederne er: "0", "2", "4", "8", "16". Bemærk at det er meget smartere at indstille kantudjævning her, end det er at gennemtvinge det igennem driverne.

seta r_shadows "1"
seta r_useOptimizedShadows "0"
seta r_useTurboShadow "0"
//Med use_TurboShadow sat til 1, bruger Doom 3 en hurtigere teknik til at generere skygger. If. UpsetChaps kan dette medføre at visse skygger kan forsvinde, og derfor har jeg sat den til 0. Det skal stå den enkelte frit for, om man vil forsøge at aktivere denne.

seta r_useDepthBoundsTest "0"
//Dette er specifikt for nVidia hardware. Hvis man sætter denne til "1", så aktiveres UltraShadow, som kan give en del ekstra ydelse uden kvalitetstab. Hvis man har et nVidia kort med UltraShadow II eller nyere, så bør man aktivere dette.

seta g_projectilelights "1"
seta g_bloodEffects "1"
seta g_decals "1"
seta g_showBrass "1"
seta g_muzzleFlash "1"
seta g_showPlayerShadow "1"
seta g_doublevision "1"
//Af en eller anden grund vil UpsetChaps gerne slå g_doublevision fra, men jeg slår det til, da jeg mener det er en del af spillet. Den gør at ens syn ændres når man får skade.

seta image_anisotropy "16"
seta image_filter "GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR"
//Disse indstiller teksturfiltreringen til 16x Anisotropisk Filtrering. Bemærk at "High Quality" i Doom 3 automatisk sætter anisotropien til 8x normalt.

Det var det for tweaks. Hvis man ønsker at bruge disse indstillinger, kan man hente filen, uden kommentarerne, her: AUTOEXEC.CFG.

Ønsker man at bruge andre instillinger, har UpsetChaps lavet flere opsætninger, som også kan bruges på svagere systemer. De kan findes på http://ucguides.savagehelp.com/Doom3/FPSConfigs.htm.
-- Nicki



SAMLET VURDERING
GRAFIK = 92 % (10-tal).
Udvidelsen bygger som bekendt på den originale Doom 3 motor, hvilket resulterer i samme flotte grafiske resultat fra originalen. Der er ikke meget nyt at se i grafikken, dog finder man ind imellem nye grafiske effekter man kan nyde. Man får blandt andet lov at opleve Doom seriens udgave af animerede væsker, en effekt man faktisk er sluppet rigtigt godt fra. Grafikken er generelt mindst lige så flot som i Doom 3, og tilføjer enkelte nye effekter. Ser vi på stilen er grafikken lige så morbid og mørk som i Doom 3. Det er voldeligt og koldt, og bidrager i stor stil til spillets dystre handling.

LYD = 85 % (9-tal).
Mig bekendt var det meningen at EAX skulle implementeres i Doom 3 enginen, hvilket tilsyneladende endnu ikke er sket. Lyden er af OK kvalitet, men intet overvældende. Lydende af våben og monstre kan virke en smule tamme, især efter at have spillet Doom 3 med Trent Reznor lydpakken. Stemmeskuespil og baggrundsstøj virker derimod meget overbevisende, og man føler sig med det samme "ikke-velkommen" i spillets atmosfære. Surround-effekten i spillet virker godt, og sørger man for at spille i tilstrækkeligt mørke og stille omgivelser vil man i den grad kunne leve sig ind i uhyggen. Et chok her og der, er der i øvrigt også plads til.

STYRING = 90 % (10-tal).
Styringen er som i Doom 3, meget simpel, og i stil med Unreal Tournament og Quake 3 Arena. Det er utroligt let at gå til, og siger bogstaverne "WASD" dig noget, vil du kunne sætte dig ned og spille uden at skifte nogen indstillinger først. Man savner intet, og generelt er styringen som i Quake 3 Arena, det vil sige utroligt præcis. Nogle vil muligvis savne muligheden for at læne sig til siden for at se omkring hjørner, men på den anden side, er dette ikke direkte nødvendigt.

GAMEPLAY = 80 % (8-tal).
Med hensyn til gameplay har jeg valgt at give udvidelsen 80 %. Doom 3's gameplay var i forvejen alt andet end originalt, og mange spillere verden over følte sig en smule skuffet over dette. Med titler som Far Cry og Half-Life 2 i bakspejlet, er der langt fra så meget eventyr og udfordring for hjernen i dette spil, og jeg fornemmer at udvidelsen endnu en gang vil dele folk i 2 lejre - nogle kan lide det, andre kan ikke. Personligt er jeg glad for at få lov til at "koble hjernen fra" og bare skyde løs mod alt der bevæger sig, og efter et par timers spil "skal ikke engang en skovsnegl røre sig før jeg blæser knoppen af den". :-)

Jeg kunne godt lide udvidelsen, den bidrager simpelthen bare med for lidt nyskabelse efter min mening. Med hensyn til multiplayer er alt ved det gamle, og de nye våben bidrager ikke rigtigt med noget. Grabberen er stort set nyttesløs, og kun den nye shotgun er efter min mening det eneste der gør multiplayer værd at kigge nærmere. Dog er der inkluderet "8 player Capture the flag" som en ny multiplayer mode.

TEKNISK = 90 % (10-tal).
Den tekniske side af spillet er af utrolig høj kvalitet, og produktet virker meget gennemarbejdet. Jeg oplevede på intet tidspunkt igennem spillet fejl eller bugs. Grafikken, lyden og fysiksystemet virker upåklageligt, og understreger endnu en gang id Software, som en meget kompetent spilmotor-udvikler. Spillet understøtter selvfølgelig diverse avancerede grafiske effekter så som bumpmapping, normalmapping, dynamisk belysning, pixel shadere og meget mere - alt sammen blandet sammen til et meget flot resultat. Det sted hvor jeg syntes spillet halter lidt efter er ved den manglende implementering af EAX, og dette ville have været prikken over i'et.

OVERALL = 85 % (9-tal).
Min samlede vurdering af spillet ligger på 85 %. Udvidelsen er præcist hvad en udvidelse bør være, og den bidrager med; Nye fjender, nye missioner, nye baner og nye våben. På den tekniske side er der ikke sket meget, hvilket kan virke skuffende. Grafikken er fortsat fremragende, men det ærgrer mig at EAX stadig ikke er blevet implementeret. Med hensyn til gameplay, er der heller ikke rigtigt sket noget. Det er det samme "shoot-em up", blot med enkelte nye elementer. Dette kan dog i mine øjne opfattes som positivt, da det oprindelige gameplay fra Doom 3 ikke nødvendigvis fejlede noget. Det indhold man kommer igennem er af høj kvalitet, og er man til Doom 3 vil man elske det, mens de der ikke kunne lide Doom 3, nok bør holde pengene i lommen. Et enkelt negativt aspekt må være holdbarheden. Jeg gennemførte det på 2 dage i "hard", hvilket jeg ikke finder helt tilfredsstillende - selv ikke for en udvidelsespakke. Dog kan dette til dels opvejes af prisen, som pt. ligger på omkring 230 danske kroner.

Doom 3 - Resurrection of Evil kan købes her: http://www.spilpriser.dk/Listprices.asp?ID=129391



Doom 3 - Resurrection of Evil blev testet og vurderet på følgende hardware:

CPU: Athlon64 (Winchester) 3500+ @ ~2700 MHz.
BUNDKORT: Abit AV8 3rd eye - K8T800PRO (AGP) med nyeste Hyperion 4-in-1 drivere.
GRAFIKKORT: ASUS V9999GE Geforce 6800 (16PS/6VS @ 380/1050)
RAM: 2 x 512MB Corsair PC3200 - DDR400 (2.5 - 3 - 3 - 6) ved 200MHz.
LYDKORT: Sound Blaster Audigy 2.
HEADSET: Zalman Theatre 5,1.
MONITOR: Samsung Syncmaster 959NF.
STYRESYSTEM: Windows XP Professional med Service Pack 1 og Directx 9,0C.

Jeg oplevede en gennemsnitlig billedrate på omkring 50fps i 1600x1200, High Quality - men uden FSAA, og ingen tegn på ustabilitet igennem spillet.



Jeg afslutter min anmeldelse med dette billede, som jeg syntes giver et godt billede af et scenario man tit vil opleve igennem Doom 3 - Resurrection of Evil. Man går ind i et mørkt rum og bemærker 2 lysende prikker i et hjørne. Nysgerrigheden kommer en til livs, og man går over for at se hvad det er. Man får et klassisk "Doom chok" når man finder ud af at de lysende prikker var øjnene på et væsen, der blot ventede på du bevægede dig inden for rækkevidde.

-- Rasmus (kQleskabsindianer)


Kommentarer
Skriv kommentar

Kufad - ( #200509061607 )
Skrevet 06-09-2005 Kl. 16:07
Rigtig god anmeldelse. Spillet ser federe ud end det gamle.

Minder meget om Runes

Flot arbejde Rasmus (thumps up)

Kristian E - ( #200509061724 )
Skrevet 06-09-2005 Kl. 17:24
Det er ærgeligt, at der kommer så få spil, at man ikke kan nøjes med at anmelde dem der scorer over 90% i gameplay.

Tjens - ( #200509062239 )
Skrevet 06-09-2005 Kl. 22:39
Hvilken indflydelse har spillet TickRate på 60 på din skærms refreshrate?

Jeg har ikke prøvet Doom 3 endnu, men jeg ved, at jeg ikke kan holde ud at spille ved 60 Hz på skærmen.

Jeg spiller f.eks. CS ved 1152xnoget pixels fordi min Sony E400 her kan klare 100 Hz.

kQleskabsindianer - ( #200509062251 )
Skrevet 06-09-2005 Kl. 22:51
# Tjens
Jeg kører 60hz på skærmen, og grafikkortet kæmper løs for at holde frameraten på 60fps.

# Kristian E
jep :( Men udvidelsen er udemærket, og efter min mening værd at spille hvis man kunne lide D3.

#kufad
Jeg siger tak

Nicki (GWiZ) - ( #200509062308 )
Skrevet 06-09-2005 Kl. 23:08
Tjens:
Det er en længere forklaring, men kort betyder "tic rate", at selvom grafikkortet renderer mere end 60 billeder per sekund, bliver alle beregninger og bevægelser kun udregnet med maks 60 bevægelser i sekundet.

Hvis dit grafikkort leverer mere end 60 billder per sekund, vil det bare lave visse af dem identiske.

For din skærmopdatering, betyder det at det er optimalt at køre i 60 eller 120 Hz, eller noget højere der er dividérbart med 60. Derfor er det dog ikke frygteligt at benytte "skæve" Hz, som 85 eller 100.

teamet - ( #200509062352 )
Skrevet 06-09-2005 Kl. 23:52
øhm... hvorfor bruger du sp1 til dit xp? Er der nogen fordel i det eller??

Sven - ( #200509070214 )
Skrevet 07-09-2005 Kl. 02:14
Jeg har selv gennemført udvidelsen, og du rammer helt plet med, hvor du stopper historie-fortællingen i anmeldelsen :-) Flot arbejde!!
Og tak til Nicki for den søde lille fil autoexec.cfg. Den kan mit 7800GTX godt lide :-)

Steffan - ( #200509070604 )
Skrevet 07-09-2005 Kl. 06:04
Kristian E

Igen mener jeg, at det er fra hwt du har de 90% i gameplay fra, hvilket der, stadig, ikke har noget med os at gøre.

Set fra en andet synsvinkel så er en spilanmeldelses "karaktere" ikke noget man kan stole på. Jeg kan personligt godt lide Dungeon Siege 2 og ville nok give den 90-95% i gameplay, hvormod min nabe ville give den 10% i gameplay. Havde vi anmeldt World of warcraft, havde tallende set anderledes ud.

Der er ikke nogle helt klare resultater som ved test af f.eks. cpu eller grafikkort.

Egentligt burde man være to om en sådan "opgave", en kritiker og en beundrer. I såfald ville det give en mere "skudsikker" spilanmeldelse.

Husk altså på at dette spil kan være anmeldt godt eller dårligt, men at i brugere kan finde det stik modsat.

kQleskabsindianer - ( #200509071007 )
Skrevet 07-09-2005 Kl. 10:07
# teamet

Ganske enkelt dovenskab.. Jeg har ikke gidet at hente og installere SP2 da jeg ikke mener jeg har brug for den. Næste gang jeg ominstallerer min pc ryger den nok ind :)

Kristian E - ( #200509071122 )
Skrevet 07-09-2005 Kl. 11:22
Steffan, jeg har på intet tidspunkt nævnt hardwaretidende. Ønsket om at kun spil der scorer over 90% i gameplay bliver anmeldt kan sagtens stå alene.
Selvom gameplay er en subjektiv vurdering, kan man godt sige, at man ikke anmelder spil, som man selv synes har under 90% i gameplay.

Mick - ( #200509071206 )
Skrevet 07-09-2005 Kl. 12:06
Gameplay? åh ja... *G*

Jeg hHar både DOOM 3 og HL2.

DOOM 3 er en flot demonstration af hvad man kan lave med 3D grafik idag.

Og så ikke ret meget mere (hvad jeg heller ikke tror har været meningen - sådan er stilen i DOOM jo *G*).

HL2 er meget bedre skruet sammen og har først og fremmest meget flottere (læs: varieret!) grafik.

Faktisk fandt fruen i huset at HL2 var så flot/godt at hun krævede at få lov til at spille med! For hende er var det MEGET flottere og MEGET anderledes end de andre spil.

Må tilstå at jeg er ganske enig. Også selvom DOOM 3's engine er mere avanceret. HL2 vinder hands down pga de mange flotte scenerarioer.

Smag & behag er som bekendt forskellig. Det er dog altid interessant at høre hvorfor andre ikke deler ens egen mening - sålænge man da ikke trigger en eller anden som ikke kan se andet "sit eget" spil (Oh no! More fanboys!).

Fin artikel. Også selvom jeg finder DOOM 3 så interessant igen *S*.

Nicki (GWiZ) - ( #200509071358 )
Skrevet 07-09-2005 Kl. 13:58
Mick:
Ja, Half-Life 2 og Doom 3 er gode eksempler på det jeg i anmeldelsen af Kotor2 kaldte "Æstetisk" og "Teknisk" grafikkarakter. Half-Life 2 er suveræn æstetisk, men Doom 3 vinder på det tekniske område.

Kristian E:
Derfor er 90+ gameplay stadig et "levn" fra hardwaretidende. :-) Jeg tror vores krav for anmeldelser går mere på, om spillet kan holde os fanget. Hvis vi føler et spil underholder os, men stadig vil få en relativt lav gameplay karakter, som ovenstående, så mener jeg stadig det kan medføre en anmeldelse. Som læser kan man se på det som en "måske egnet", hvor 90+ karakterer vil være spil man bør have.

Sven:
Det glæder mig du kan bruge den. :-)

Kristian R - ( #200509091731 )
Skrevet 09-09-2005 Kl. 17:31
Rart at se en anmeldelse her på sitet. Efter min mening burde i burde øge lysstyrken på billederne.

Nicki (GWiZ) - ( #200509091759 )
Skrevet 09-09-2005 Kl. 17:59
Kristian R:
Ja, jeg overvejede det også kraftigt, men i sidste ende ville jeg ikke ændre på billederne, da de så ikke afspejler spillet, og det ville føle som en slags "snyd". Doom 3 er jo netop meget mørkt.

Ymer - ( #200509140820 )
Skrevet 14-09-2005 Kl. 08:20
Er det stadig kun mig der føler mig dybt krænket af, hvor skidt doom3 er/var i forhold til ens forventninger? Jeg forstår ikke, hvorfor de ikke gav spillet mere arcade-feel, når det nu er fyldt med gentagelser. Så kunne det være man rent faktisk kunne holde det ud. Fx. kunne de godt have lavet end-of-level opsumeringer a la doom med antal secrets fundne/alle secrets, kills, score, tid o.l.
Det er sådan en skam at de ikke brugte noget tid på at være mere kreativite. Og kom ikke og sig at de ville undgå arcade-følelsen, fordi at det ville ødelægge den uhyggelige historie. Historien har og vil aldrig være dooms force. (ikke med de historieforfattere anyways).
Kald mig en whiner, men det er da helt utroligt at det har kunnet lade sig gøre at lave så middelmådigt et spil med så god grafik.

Forøvrigt synes jeg stadig det er helt fair at anmelde dette spil, selvom det får under 90%. Hver sin smag, men så længe man gider bruge tid på det og det på en eller anden led er fremragende, så er det velkomment med en anmeldese.

Nicorn - ( #200509252120 )
Skrevet 25-09-2005 Kl. 21:20
Synes ikke at at spillet skulle have været mere arcade agtigt. Efter min mening var Doom 3 et af de fedeste spil jeg har prøvet.. Men hver sin smag

Mick - ( #200509271607 )
Skrevet 27-09-2005 Kl. 16:07
Enig med Ymer.

DOOM 3 er ikke ret meget andet end en flot (men primitiv) 3D demo som kan bruges til at slå tiden ihjel med hvis man ikke har bedre at give sig til. Først med Quake 4 tror jeg vi ser et spil hvor DOOM 3's engine kommer ordentligt til sin ret.

Jeg brugte 1 time efter at jeg havde købt det, men det er dræbende ensformigt i lange perioder af gangen! Måske skyldes det blot at min trang til at splatte alting til blods kan ligge på et meget ligge sted.

Men det er nu nok mere fordi andre "1st person shooters" tilbyder uendeligt meget mere end blot det at splatte uhyrer til blods samt løse indlysende opgaver.

Lidt surt da jeg mener at DOOM 3 kunne været blevet til noget meget sjovere. Jeg havde ønsket at de havde holdt sig mere til det oprindelige DOOM 1/2 (mht. til banerne) - det havde været både nyt og nostalgisk på samme tid at spille en meget fin ny engine, men på gamle kendte levels.

Men nuvel - det er som bekendt svært at gøre alle tilfreds *G*.

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.