Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Ydelse i Quake 4 med multithreading

Skrevet af Nicki T. Hansen (GWiZ), 27. december 2005.

id Software og Intel har arbejdet sammen for at lave en nye patch til Quake 4. Denne patch er specifikt udviklet for at udnytte flere processorkerner, og med resultater fra Firingsquad ser vi her nærmere om det giver en reel ydelsesforskel.

INTRODUKTION
Vi har tidligere dækket dualcore processorer, men dengang kunne vi ikke finde spil der egentligt udnyttede symmetrisk multiprocessering (SMP eller multithreading). Nu har id Software lavet en ny patch til Quake 4, som muliggører udnyttelse af det. Quake 3 havde også en overgang multithreading-understøttelse, så id har prøvet det før. I opløsninger der ikke er processorbegrænsede, bør dette naturligvis ikke gøre nogen forskel, men i lave opløsninger bør man kunne se en klar forskel. Quake 4 understøtter nu også Hyper-Threading, som, kort sagt, er en feature som gør at een kerne kan håndtere to tråde på en gang.

I denne artikel bruger jeg resultater fra Firingsquad.

Jeg har udvalgt resultater i 800x600 uden kantudjævning (AA) og anisotropisk filtrering (AF), da disse giver det bedste billede af processorernes ydelse. Jeg har dog også valgt at medtage resultater i 1600x1200 med 6xAA og 16xAF, da det er en fornuftig spilopløsning.

Firingsquad har brugt følgende systemopsætning.

Processorer
Intel Pentium Extreme Edition 840 3.2 GHz
Intel Pentium D 840 3.2 GHz
Intel Pentium 4 540 3.2 GHz

AMD Athlon 64 3800+ 2.4 GHz
AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0 GHz
AMD Athlon 64 4800+ 2.4 GHz

Bundkort
Intel D975XBX Motherboard
ASUS A8N32-SLI Deluxe Motherboard

Grafikkort: ATI Radeon X1800 XT med Catalyst 5.13
Harddisk: 34GB Western Digital Raptor (10,000RPM, 8MB cache)
Operativsystem: Windows XP Professional med Service Pack 2 og DirectX 9.0c.


TESTRESULTATER
800x600 0xAA 0xAF


Merydelse med SMP aktiveret
Athlon 64 X2 3800+ (2 GHz) = +63 %
Athlon 64 X2 4800+ (2,4 GHz) = +56 %
Athlon 64 3800+ (2,4 GHz) = +0 %

Vi ser her en ganske fornuftig merydelse hos begge X2 processorer, som vi husker har to kerner - over 50 % ydelse mere, ved aktivering af den ekstra kerne. Hvis bare dette kunne gøres i alle spil.

Som forventet er der ingen merydelse på den enkeltkernede processor.



Merydelse med SMP aktiveret
Pentium EE 840 3,2 GHz = +70 %
Pentium D 840 3,2 GHz = +66 %
Pentium 4 540 3,2 GHz = +18 %

De to øverste processorer har igen to kerner, og vi ser også fornem merydelse på over 65 % til hver. P4 540 har kun en kerne, men understøtter Hyper-Threading. Dette giver i sig selv 18 % merydelse, hvilket slet ikke er dårligt.

1600x1200 6xAA 16xAF


Merydelse med SMP aktiveret
Athlon 64 X2 3800+ (2 GHz) = +4 %
Athlon 64 X2 4800+ (2,4 GHz) = +1 %
Athlon 64 3800+ (2,4 GHz) = +0 %

Der er igen intet at hente med den enkeltkernede processor, men overraskende giver det en smule mere ydelse med begge X2 processorer. Forskellen er stadig under 5 %, men man skulle tro at flaskehalsen i denne opløsning og med disse indstillinger, var grafikkortet. Åbenbart ikke, da der faktisk er noget at hente.



Merydelse med SMP aktiveret
Pentium EE 840 3,2 GHz = +9 %
Pentium D 840 3,2 GHz = +7 %
Pentium 4 540 3,2 GHz = +7 %

Mellem 5 - 10 % merydelse. Dette er rigtig godt, da opløsningen er meget høj. Jeg er i hvert fald imponeret.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE KOMMENTARER

I lave opløsninger giver denne patch betydeligt fordele, og selv i høje opløsninger (1280x1024+) er der en betydelig forskel. Intel har virkelig løftet faklen, ved at "presse" id til at udvikle denne patch. Det er et godt træk, da de flerkernede processorer er på vej frem, og formentligt vil udmanøvrere de enkeltkernede processorer i løbet af 2006.

Hvis disse resultater er et fingerpeg over hvor meget ydelse andre spil kan få ved bruge af multithreading, så mener jeg at alle skal implementere det. :-)

Activision har også fulgt op på dette, og lavet en patch til Call of Duty 2, så det også understøtter multithreading. Jeg glæder mig til at se resultater fra dette.

Den omtalte patch til Quake 4 (1.0.5 beta) kan hentes fra Daily Rush. Det anbefales at du henter den, hvis du har en flerkernet processor, eller en med understøttelse af Hyper-Threading.


Kommentarer
Skriv kommentar

Nicki (GWiZ) - ( #200512270426 )
Skrevet 27-12-2005 Kl. 04:26
Patchen til Call of Duty 2, som jeg nævner til sidst, kan hentes her: http://www.callofduty.com/patch_cod2/

Johnjohn - ( #200512271215 )
Skrevet 27-12-2005 Kl. 12:15
Sejt nok at det gan give sådan et boost nogen der ved hvor man kan købe en 24" til 800*600. :o)


Hamsterfactor - ( #200512271337 )
Skrevet 27-12-2005 Kl. 13:37
Den ligger jo lige til højre lår FC-ZULU-style. En sådan patch bliver vel et "must" i alle spil i løbet den tid det tager at sige "symmetrisk multiprocessering retfærdiggør tildels merprisen på dualcore cpu'er"....

HamsterFEDEfactor
c,")

P.s. Nicki nu skal du kravle ind under dynen til nabopigen og nyde julen.

kQleskabsindianer - ( #200512292007 )
Skrevet 29-12-2005 Kl. 20:07
Heh, kunne være man skulle kig lidt på ny cpu alligevel så :s ser godt ud, hvis tendensen fortsætter kan min nuværende 3500+ betegnes som min sidste singlecore cpu.

:p

Mick - ( #200603082012 )
Skrevet 08-03-2006 Kl. 20:12
Her gik man og troede jeg skulle udskifte min 3700+ med en 4200+ X2 + lidt overclock.

Men se så lige denne første test af Core Duo E6000 "Conroe" - som skulle komme i 2. halvdel af 2006.

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2713

"Intel setup two identical systems: in one corner, an Athlon 64 FX-60 overclocked to 2.8GHz running on a DFI RD480 motherboard. And in the other corner, a Conroe running at 2.66GHz (1067MHz FSB) on an Intel 975X motherboard."

AMD på styg nedtur - her fra "Final words":

"Especially looking at titles like F.E.A.R. where Conroe's performance advantage averages over 40%, it looks like Intel's confidence has been well placed."

Endvidere siger de:

"We also only looked at the 2.66GHz part, the Extreme Edition version of Conroe will most likely be clocked around 3.0GHz which will extend the performance advantage even further. "

Oven i købet bruger den 1/2 så meget strøm som nuv. Pentium D. Herligt med mere konkurrence - godt for os forbrugere :-)

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.