Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Anmeldelse af Dawn of War: Dark Crusade

Skrevet af Nicki T. Hansen (GWiZ), 13. november 2006.

Relic Entertainment har været aktive indenfor Real-time strategi (RTS) genren på det seneste, og er nærmest som en moderne Westwood eller præ-World of Warcraft Blizzard. De har i år (2006) udsendt to spil, som begge er meget interessante: Company of Heroes og Dawn of War udvidelsen Dark Crusade. I denne anmeldelse kigger jeg nærmere på Dawn of War: Dark Crusade.

INTRODUKTION
Warhammer 40.000: Dawn of War: Dark Crusade er et frygtelig langt navn, hvorfor jeg fremover blot kalder spillet for Dark Crusade. Dark Crusade er en stand-alone udvidelse, hvilket betyder at det ikke behøver det originale Dawn of War for at afvikle (som den første udvidelsespakke, Winter Assault, skulle). Dette er en god ting, da det åbner op for flere spillere, der ikke gider at købe det oprindelige spil, for at spille udvidelsen.


HISTORIEN
Historien er ikke hvad der driver værket i dette spil, og med en ikke-lineær kampagne model, er det også mere eller mindre umuligt, at lave en fornuftig fortælling.

I korte træk er historien som følger: syv forskellige racer er alle landet på den samme planet, Kronus, og vil alle have magten over den, med hver deres begrundelse. Når du har valgt din race, handler det så om at udrydde de andre racer fra planeten.

Man kunne gå dybere med en forklaring af hver race og deres placering i Warhammer 40.000 universet, men det vil jeg lade være op til den enkelte.

Hver races udfoldelse af historien har sin charme og perspektiv, og igen er det op til den enkeltes smag, hvilken man vil følge. (En ægte fan ville nok gennemføre med alle racer, men realistisk set er der nok ikke mange der gør det.)

Præsentationen af historien, foregår som en historiefortælling i datid, hvor fortælleren kigger tilbage på begivenhederne på Kronus. Denne metode fungerer godt, og giver en fornuftig troværdighed til fortællingen.


HVAD ER DER MED?
Det vigtigste i de fleste udvidelsespakker er hvad der egentlig kommer ekstra i forhold til det oprindelige spil, og dér skuffer Dark Crusade ikke, modsat Winter Assault, den første udvidelsespakke, som ikke imponerede mig.


2 NYE RACER - TAU OG NECRONS
Med de to nye racer kommer Dawn of War op på hele 7 racer, hvilket er imponerende. Lige på stående fod, har jeg kun set Warlords Battlecry med flere.



Tau er en ung race i WH40k universet, men er teknologisk avancerede, og kæmper med deres overlegne distancevåben, som er bedre end nogen anden race. De udnytter også stealth (som er permanent nu) mere end nogen anden race, hvilket kan give interessante kampsituationer. Som nærkampskomplement har de allieret sig med det bestialske Kroot, der er stærke nærkæmpere.




Necron, min klare favorit af alle racer i Dawn of War, er en futuristisk udgave af en klassisk Undead hær. De er langsomme, men ustoppelige. Historisk er Necrons de ældste racer i WH40k universet, og fik tildelt udødelighed af de mægtige C'Tan for millioner af år siden og vil udrydde alle levende væsner.

Gameplaymæssigt bruger Necrons ressourcer på en anden måde end de andre racer - de bruger udelukkende energi, hvor andre racer også skal have requisition points. Dette betyder at en Necron spiller ikke behøver at være så ekspansiv som andre racer er nødt til.

Flere af Necron enhederne kan endvidere teleportere sig hen til Necron bygninger (og visse kan bare teleportere sig et langt stykke), så selvom enhederne er langsomme, er blitzkrieg ikke udelukket - og personligt nyder jeg at sætte en Monolith midt i en modstanders base, hvor han ikke venter det.




NYE ENHEDER TIL GAMLE RACER
For at det ikke kun skal være de nye racer der bliver spillet, er der også inkluderet en enhed og en mængde nye opgraderinger til hver af de gamle racer.

Racen fra Winter Assault, Imperial Guard, får et bevægeligt turret kaldet Heavy Weapon Team. Denne enhed er svagelig når den bevæger sig, men er rigtig hård overfor tropper når det er placeret. De Necronhadende Eldar får i Dark Crusade en ny kommandørenhed kaldet en Harlequin, som er en hurtig nærkampsenhed. Orkerne får nogle Flash Gitz, som er en heftig afstandsenhed, som hæren har manglet indtil nu. Chaos hæren får en opgradering til deres kommandør, som kan gøre ham til Daemon Prince. Hvilket stort set betyder at han bliver meget større og en god del ondere. ("Daemon" er kodeordet.) Den sidste hær, som er vores alle sammens Blood Ravens (Space Marines) får sig en elite enhed ved navn Grey Knights, som egentlig er hugget fra Daemonhunters hæren, men det er ikke så stort et skridt til Space Marines. Hæren specialiserer sig i at bekæmpe daemoner og er en formidabel styrke i nærkamp.


IKKE-LINEÆR KAMPAGNE - MED ALLE RACER
Jeg rørte lidt ved kampagneformen i historieafsnittet, men her kigger jeg nærmere på deet rent mekaniske i det.



Relic har set på Warlords Battlecry 3 og Battle for Middle-Earth 2 kampagnerne, og set at det var godt. Kampagnen i Dark Crusade ligner meget den man så i WB3, med et vist antal skirmishes, og lignende kampe, spredt over et taktisk RISK-lignende kort, hvor man så kan rykke sin hær rundt. Hver landsdel man har indtaget giver en bonus, som kan være alt fra en ekstra enhed i næste kamp, eller muligheden for at angribe flere gange på een tur. Kortet foregår nemlig i ture - hver race får et ryk, hvorefter det bliver den næste i rækken. Man får tildelt en mængde requisition points, baseret på hvilke regioner man har indtaget, som man kan bruge på at opkøbe støttetropper, som man kan indsætte på sine regioner. Disse støttetropper vil så være til stede næste gang den region de er indsat på kommer i kamp.

Støttetropper er dog ikke det eneste man kan bruge sine requisition points på, man kan nemlig også få låst en såkaldt "honor guard" låst op, som man så kan købe. Denne æresgarde følger ens kommandør i alle hans kampe indtil de bliver slået ihjel.

Relic har implementeret en pseudo-helt, i den forstand at man kan få udstyr (wargear) til sin kommandør. Dette giver kommandøren lidt "holdbarhed", i den forstand at der er en udvikling i ham, og derfor er det ikke som bare at få en ny til hver kamp. Der er ikke niveauer, som i f.eks. Warcraft 3, men det giver stadig heltefølelsen over kommandøren.







Udover videreførelsen af kommandøren fra kamp til kamp, er også baser blevet vedholdende. Dvs. når du har erobret et nyt område, vil basen du har blive gemt, så næste gang den region bliver angrebet har man den samme base igen, dog uden alle de enheder man havde. Dette giver også en følelse af vedholdendhed, som i sidste ende forbedrer oplevelsen af kampagnen.


Det er en smagssag om man foretrækker denne form for kampagne end en lineær kampagne, som f.eks. i Starcraft. Hvor den lineære kampagne har bedre mulighed for at have et stærk narrativ, så giver Dark Crusades kampagne mere spilbarhed og holdbarhed, da der er mere variation i gennemløbt.


GAMEPLAY TWEAKS
I forhold til det oprindelige spil og Winter Assault, tilføjer Dark Crusade to specifikke tweaks på gameplayet. Der er nu kommet en begrænsning på hvor mange super elite enheder man kan have, så man ikke kan udnytte dem for groft. Dette skulle balancere det senere spil, hvis der er en der får overtaget i ressourcekrigen.

Stealth er ikke længere i aktiveret effekt, men er passiv og permanent. Kun visse specielle enheder og beskyttelsestårne kan afsløre enhederne. Min mening er at det er et positivt tiltag, og gør stealth enhederne meget mere attraktive.

HYBRID - KUN GODT?
Som nævnt tidligere, er Dark Crusade en hybrid mellem et helt spil og en udvidelsespakke, i den forstand at man kan spille det, uden at have det originale spil. Der er dog begrænsninger, men de er lige til at overse. Hvis man kun har Dark Crusade, kan man spille kampagnen med alle racer, men man kan, naturligvis, ikke spille de gamle kampagner og i multiplayer kan man kun spille med Tau og Necron. Det er begrænsningerne.

I betragtning af at Dark Crusade koster omkring 200,- er det på alle måder et godt køb.

Det eneste negative jeg kan se ved hybrid-metoden, er at de der har købt de andre "dele", kan føle sig snydt.


HARDWAREKRAV
De officielle hardwarekrav er som følger.

MINIMUM
2.0 GHz Intel® Pentium 4 or equivalent AMD® Athlon XP processor
512 MB RAM required for 8-player multiplayer games)
64 MB DirectX® 9.0c compatible AGP video card with Hardware Transform and Lighting

RECOMMENDED
2.4 GHz Intel® Pentium 4 or equivalent
512 MB System RAM (required for 8-player multiplayer games)
NVIDIA® GeForce 3 or equivalent with 64 MB of Video RAM.
Sound Blaster® X-Fi™

REQUIRED FOR MULTIPLAYER
1 disc/player per computer
Internet: Broadband, or 56k connection for online multiplayer play
Network: TCP/IP compliant network

Jeg vil mene at kravene, som sådanne ofte er, er sat for lavt. Jeg har personligt spillet med følgende system:

Athlon XP 2500+ (@2700+ ~2GHz)
1 GiB RAM
ATi Radeon 9800 grafikkort
Audigy 2 lydkort


Min opsætning... giv mit et nyt grafikkort! :-)


Og det er umiddelbart det mindste system jeg kan anbefale. Man kan evt. have 512 MB RAM, men man bliver nok tvunget til at sætte visse ting ned. Hvis jeg skal lave en klar anbefaling, skal alle settings være på så højt som muligt, 4xAA være aktiveret og minimum en opløsning på 1280x960 være i brug (1600x1200 er ikke så nødvendig i et RTS spil, da der ikke er ligeså meget dybde i billedet som i f.eks. FPS-spil, så der er ikke store mængder information der går tabt ved den lavere opløsning.)

Jeg vil derfor anbefale at man har mindst:

Athlon XP 3000+ eller lignende Intel processor
1 GiB RAM
ATi Radeon X1800 eller nVIDIA GeForce 7800


SAMLET VURDERING
Grafik: 83 %
Dawn of War motoren var meget flot da det udkom i 2004 og det ser sådan set stadig godt ud. Relic har dog lige udgivet Company of Heroes, som bruger en modificeret udgave af Dawn of War motoren, og det er markant flottere end Dark Crusade, og har bedre integration af landskabet. Det er beklageligt at Relic ikke har implementeret flere af disse ting i Dark Crusade. Spillet er dog stadig tilpas blodigt og generelt creepy, så det passer i Warhammer 40.000 universet.

Lyd / Musik: 90 %
Både lydsiden og musikken er rigtig god. Den dynamiske ændring af musikken alt efter hvilket hold man er, og hvad der sker er udmærket. Derudover har jeg ikke en finger at sætte på lydeffekterne - specielt det kraftige "oompff" der kommer når en Monolith giver den rigtig gas, er dejligt vellykket.

Teknisk: 80 %
Det tekniske niveau i Dark Crusade er både god og dårlig. Lyd- og grafiksiden er begge helt fine, og spillet har ingen direkte bugs, som jeg lige stødte på. Desværre er den kusntige intelligens ikke særlig høj, da f.eks. store tanks har det med at blive skudt på uden egentlig at reagere på det. Desuden har tropper det også med at stoppe og skyde når den først mand kan nå fjenden, og det er et problem når der er en eller to der har specielle våben der skyder længere end resten af gruppen.

Holdbarhed: 85 %
Den ikke-lineære kampagne og de mange racer giver Dark Crusade en lang holdbarhed. Hvis man går ud fra at man også har de to første dele af Dawn of War pakke, så har man også syv racer i multiplayer, og det giver endnu mere holdbarhed. Man kan måske diskutere om man bliver træt af de baner der er på kampagnebanen, men personligt synes jeg der er masser at tage af.

Gameplay: 91 %
Det er svært at skrive noget til gameplay. Jeg føler mig fanget, når jeg spiller. På samme måde som Heroes III gav en følelsen af liige at tage en tur til, kan jeg tage mig selv i liige at erobre et område endnu. Desuden er de mange små detaljer som vedholdende baser og kommandør rigtig gode påhit, som bestemt gør spillet mere underholdende.

Overall: 88 %
Jeg synes Dark Crusade er et rigtig solidt og underholdende produkt. Spillet appellerer specielt til genreelskere, som jeg selv, og indenfor genren står det foran de fleste andre produkter (måske med undtagelse af Company of Heroes). Hvis man er til RTS-spil, bør man ikke snyde sig selv for Dawn of War: Dark Crusade. Et ekstra incitament er at spillet kun koster 200,-, hvilket efterhånden af halvdelen af hvad de koster normalt.


APPENDIX I - FREMTIDEN?
Nu troede du måske lige at anmeldelsen var slut, men så kom der et orme-lignende vedhæng. Rygterne vil vide at Relic har store planer for fremtiden med Dawn of War, men hvad de planer indebærer kan jeg kun gisne om. Jeg har dog masser af gisninger.

Ser vi monstro endnu en udvidelse? Det kan godt ske, da WH40K stadig har nogle racer tilbage, som sagtens kunne integreres i det nuværende spil. Hvis der kommer endnu en udvidelse i stil med Dark Crusade, er der følgende racer at medtage:

Tyranids
Jeg kunne meget, meget godt tænke mig at se Tyranids i Dawn of War. De er en hybrid af Xenomorph (fra Alien filmene) og Borg (Star Trek) - og de er alt for fede. Jeg tror det er den organiske stil, der har holdt Relic væk fra at få dem med i denne omgang, da jeg ikke er sikker på grafikmotoren vil kunne gøre racen retfærdighed.

Dark Eldar
Hvor Eldar er fremtidens svar på højelvere, er Dark Eldar... (shock) Dark Elves i fremtiden. Dark Eldar er onde, meget onde, og er tilpas forskellige fra Eldar og de andre racer til at komme med i næste udvidelse. Deres design er endvidere ret interessant, så det kunne være sjovt at se det realiseret i Dawn of War.

Witch Hunters og Daemonhunters
Hvor både Tyranids og Dark Eldar er meget forskellige fra de eksisterende hære, er Witch Hunters nærmest specialiseringer af Space Marines, hvorfor jeg desværre ikke tror vi kommer til at se dem i den næste udvidelse. Der er dog stadig muligheder i begge hære, da flere af deres enheder er unikke og interessante, så jeg vil da ikke udelukke noget.

De førnævnte racer er relevante hvis Relic beslutter sig for at udvikle en ny udvidelsespakke, men spørgsmålet er om de vil gøre det. Grafikmotoren er allerede ved at være bagefter - Relic har selv overhalet med Company of Heroes, og hvis vi ser på Massives World in Conflict, får Dawn of War motoren problemer med at følge med i den nærmste fremtid. Desuden bruger motoren ikke fysik i samme grad som f.eks. Age of Empires III, hvilket efterhånden er beregningsmæssigt muligt på de fleste computere.

Derfor spår jeg at efter nytår annoncerer Relic Warhammer 40.000: Day of War (men med en bedre titel). Jeg tror Dark Crusade var et forsøg på at lave et pseudo-nyt spil, for at vejre stemningen. Jeg mener også at Relic er forståeligt overfor at Dawn of War er ved at være aldrende og de har behov for en ny "base".

Dermed ikke sagt at de ikke kan bruge oplysninger fra det gamle - de foreløbige racer er alle meget godt balancerede, og de kunne udgive et nyt spil med f.eks. Tyranids og Dark Eldar inkluderede. Hvis de blev lidt pengehungrende, kunne de faktisk skære nogle af de andre hære, og komme med dem senere i udvidelsespakker til det nye spil. Jeg håber dog de som deres næste spil kommer med et definitivt Warhammer 40.000 spil, som indeholder alle racer. Jeg må vel drømme.

Indtil da, er her nogle flere stemningsbilleder fra Dawn of War: Dark Crusade.






Kommentarer
Skriv kommentar

kQleskabsindianer - ( #200611132047 )
Skrevet 13-11-2006 Kl. 20:47
Det er ikke lige min type spil, men spændende ser det ud. Tager jeg helt fejl hvis jeg syntes det gameplaymæssigt ligner Warcraft 3? I så fald bliver den bedre halvdel glad :)

Nicki (GWiZ) - ( #200611141429 )
Skrevet 14-11-2006 Kl. 14:29
Jo, det er lidt i retning af Warcraft 3, men personligt synes jeg at selve gameplayet er en god del bedre end Warcraft.

sharps - ( #200611151238 )
Skrevet 15-11-2006 Kl. 12:38
Mærkeligt at anmelde en expansion pack man tænker på de mange RTS spil der lige er kommet eller snart udkommer. Generelt store mangler som f.eks. online systemet og multiplayer balance generelt. For dem der ikke gider spille singleplayer (heriblandt mig selv) ville det være rart at se om multiplayer delen holder eller om det bare er en gang imbalance. Med company of heroes har relic ihvertfald skuffet mig da deres online system stinker, og der er rimeligt stor imbalance rundt omkring.

Ellers god læsning

Nicki (GWiZ) - ( #200611151344 )
Skrevet 15-11-2006 Kl. 13:44
Heh, jeg er primært single-player spiller, hvorfor online og multiplayer ikke har det store fokus for mig. Men jo, jeg kan godt forstå dit synspunkt. (Der er en grund til jeg ikke anmelder WOW ;))

Kort kan jeg dog sige, at det virker som alle syv racer er fornuftigt balancerede, og stadig er særegne. Jeg har hørt flere der synes at Necrons bliver for stærke i det sene spil, men det har jeg nu ikke oplevet.

Hvilke RTS spil mener du lige er udkommet, andre end Company of Heroes?

Husk iøvrigt også, at jeg ikke ligefrem får spillene givet i hånden, og derfor skal betale af egen lomme når jeg anmelder noget. Dette er ofte den begrænsende faktor i hvor mange spil jeg anmelder. :)


Jeg overvejede også at anmelde Company of Heroes, som formentligt ville få en lignende karakter som Dark Crusade, men tiden løb ligesom fra mig, og nu fokuserer jeg på en G80 artikel.

sharps - ( #200611151626 )
Skrevet 15-11-2006 Kl. 16:26
Hehe det er bare i orden, overvejede også at lave en anmeldelse af Company of Heroes, men online support var for ringe og singleplayer røvsygt, så den fik jeg aldrig taget mig sammen til. Ellers rigtig fedt spil, skal bare spilles over LAN eller med venner over nettet, uden at ladder system som f.eks. på battle.net er det umuligt at spille seriøst over nettet imo.

Hentyder til Mark of Chaos, Mediavel 2 Total War, Supreme Commander og C&C 3 Tiberium Wars. Nogle af dem er der dog længere tid til, men M2TW er liga udkommet og MoC kommer nok også snart

Nicki (GWiZ) - ( #200611151843 )
Skrevet 15-11-2006 Kl. 18:43
Oh ja, Mark of Chaos lurer jeg også meget på. Demoen er i hvert fald fed (selvom den fylder over 1 GiB!). C&C3 og Supreme Commander er der noget tid til endnu, og Medival.. tja, jeg har aldrig rigtig prøvet serien så grundigt, så jeg har ikke rigtig fået spillet den.

Hgudmand - ( #200611281044 )
Skrevet 28-11-2006 Kl. 10:44
Hej Nicki - god anmeldelse.

Elsker RTS i singleplayer.

Jeg syntes dog at Warhammer 40K var lige nemt nok, og Winter Assault var lige svært nok i normal sværhedsgrad.

Mit spørgsmål er så: Hvor svært er Dark Crusade ?

Nicki (GWiZ) - ( #200611281135 )
Skrevet 28-11-2006 Kl. 11:35
Hmm, jeg vil mene at det skifter fra bane til bane. Nogle af missionerne er nemme nok, men nogle er meget svære. Jeg kan da huske at f.eks. den hvor man kan få en forward base har voldt mig mange problemer.

Ateb - ( #200701021515 )
Skrevet 02-01-2007 Kl. 15:15
Der kommer helt sikkert et nyt Dawn of war for i slutnings videon for dawn of war single player missionen zoomer man ud fra kronus og ser andre planeter i krig også kommer der en tekst hvor der står 2007 op på skærmen.

Jamie - ( #200701091827 )
Skrevet 09-01-2007 Kl. 18:27
Jeg ved ikke om jeg spørger dumt eller noget.. Jeg har lige købt og er første gang jeg prøver. Men jeg er lidt af en online spiller, jeg opdagede at man kun kan være de 2 nye racer online.. Skal man ud og købe det almindelig DoW40 for at spille de andre racer online??

Nicki (GWiZ) - ( #200701100110 )
Skrevet 10-01-2007 Kl. 01:10
Som jeg skriver ovenfor i "Hybrid - kun godt?" afsnittet, så ja, du kan kun spille med de to nye racer online. For at spille med de gamle racer (Space Marines, Chaos, Orks, Eldar) skal du have det almindelige DoW, og hvis du vil spille Imperial Guard skal du have Winter Assault. Sorry.

ateb - ( #200702182153 )
Skrevet 18-02-2007 Kl. 21:53
Jeg syntes det ville være en god idé, fordi du er en online spiller, og så meget koster Dawn of war og Winter assault ikke. Prøv også at spille spille til et LAN-party! så blier tingene bae endnu bedre!

ateb - ( #200707301854 )
Skrevet 30-07-2007 Kl. 18:54
det nye spil som bliver hentydet til i slutningen af kampagnen, bliver et Warhammer 40k MMORPG!

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.