Processorer ( 11 )
Grafikkort ( 45 )
Software ( 11 )
Ram ( 1 )
Harddisk ( 2 )
Andet ( 9 )
Alle ( 79 )
Grafikkort i November 2011 (Nicki (GWiZ)) kl. 06:09, 12-11-2011

Edb-Tidende lukket på ubestemt tid (mads) kl. 07:49, 13-08-2010

Tylersburg & Bloomfield - Nej det er ikke et Advokatfirma! (Erik Winther) kl. 02:50, 11-07-2009

Ny server, nye problemer (Nicki (GWiZ)) kl. 11:30, 20-10-2008

Diablo III annonceret (Clintin) kl. 21:46, 30-07-2008

Nvidia frigiver Geforce GTX 280/260 (Steffan) kl. 22:32, 27-07-2008

Anmeldelse af Crysis (EG) kl. 00:45, 14-07-2008

Zepto lancerer Nox-serien (Kufad) kl. 18:05, 03-07-2008

DirectX 11 inkluderer Raytracing (MIck) kl. 12:30, 24-06-2008

Opera 9.5 frigivet (Kufad) kl. 11:32, 13-06-2008

Test af 10 PCI-E grafikkort i skærmopløsningen 1600x1200 (Marts 2006)

Skrevet af Nicki T. Hansen (GWiZ), 2. april 2006.

Endnu en gang har det russiske site iXBT udgivet en artikel, hvor et stort antal grafikkort til PCI-Express testes. Denne gang er der også resultater fra de to nyeste serier, GeForce 7900 og Radeon X1900. Jeg fokuserer nok en gang på 10 PCI-Express enkeltkort i skærmopløsningen 1600x1200 med 4xAA (kantudjævning) og 16xAF (anisotropisk filtrering).


INTRODUKTION
Denne artikel vil udelukkende omhandle enkeltkort til PCI-Express. Jeg har valgt SLI og Crossfire opsætningerne fra, fordi det er min overbevisning at de ikke er specielt interessante for langt de fleste brugere, da de koster meget mere end de giver ydelse.

Hvis man stadig er interesseret i SLI, må jeg henvise til originalartiklen fra iXBT, og til tommelfinger-reglen: 1,7 x Ydelse = 2 x Pris (som gælder både for SLI og CF).


iXBT har denne gang testet i syv spil:

Call of Duty 2 demo
Chronicles of Riddick: Escape from Butchers Bay
Doom 3
Far Cry
F.E.A.R.
Half-Life 2
Splinter Cell: Chaos Theory


Den originale artikel indeholder 78 billeder fra 14 tests i forskellige opløsninger. I denne artikel har jeg, som tidligere, valgt at fokusere på 1600x1200 med 4xAA (kantudjævning) og 16xAF (anisotropisk filtrering) i de otte ovennævnte spil.


SYSTEMOPSÆTNING

Følgende hardware blev anvendt af iXBT:

CPU: Athlon 64 4000+ (2,4 GHz)
BUNDKORT: nForce 4-baseret bundkort fra Asus (A8N32-sli Deluxe) Til Crossfire tests blev A8R32-MVP benyttet.
RAM: 2 GB DDR PC3200 (400 MHz)
HARDDISK: Western Digital Caviar SE (WD1600JD) 160 GB SATA
STYRESYSTEM: Windows XP Pro med SP2 og DirectX 9.0c

Alle nVidia grafikkort blev testet med Forceware 84.21, mens alle ATi grafikkort blev testet med Catalyst 6.3.


GRAFIKKORT
(Husk, hvis der ikke står andet har grafikkortet 256 MB hukommelse.)

nVidia enkeltkort
GeForce 7900 GTX, 650/1600, 512 MB
GeForce 7900 GT, 450/1320
GeForce 7800 GTX, 430/1200
GeForce 7800 GT, 400/1000
GeForce 6800 GT, 350/1000

ATi enkeltkort
Radeon X1900 XTX, 650/1550, 512 MB
Radeon X1900 XT, 625/1450, 512 MB
Radeon X1800 XT, 625/1500, 512 MB
Radeon X1800 XL, 500/1000
Radeon X800 XL, 400/990


Jeg overvejede at medtage GeForce 6600 GT og Radeon X700 Pro, men i sidste ende er de ved at være under det minimale man bør opgradere til. De nederste her er de pt svageste kort, som jeg kan anbefale man opgraderer til, i fald at man vil benytte sin computer til at afvikle PC-spil.


Ønsker man at se resultater fra andre grafikkort eller lavere opløsning, kan man finde den russiske originalartikel her:

http://www.ixbt.com/video2/itogi-video.shtml


TESTRESULTATER
Som sidste gang vil jeg først klassificere de udvalgte kort, så læseren har en god idé om hvordan kortene, efter min bedste overbevisning, bør vurderes. Disse inddelinger er baseret på pris, ydelse og generation. Det skal naturligvis stå den enkelte frit for, om man vil sammenligne på tværs af mine grupperinger.


Gruppe 1: Ingen passende kort endnu.
Gruppe 1 er den absolutte top af enkeltkort. Det er de højest ydende kort fra hver producent, som oftest koster over kr. 4.500. Denne gruppe er typisk dækket af de specielle "ultra-super" kort, som begge producenter ynder at udsende efter den officielle udgivelse af de pågældende serier. Denne gruppe er desuden ofte ikke-eksisterende for den almindelige bruger, da de er produceret i så småt antal, at det primært er pressen, der får udgaver af dem.

I sidste generation var denne gruppe dækket af Radeon X1800 XT PE og GeForce 7800 GTX 512. Der er endnu ikke udgivet kort i den nyeste generation, der passer i denne gruppe, men et estimeret gæt er, at der snart bliver udgivet et X1900 XTX PE og 7900 Ultra. :-)

Gruppe 2: Radeon X1900 XTX og GeForce 7900 GTX
Gruppe 2 er typisk de højest ydende kort i en given serie, den dag serien bliver udgivet. Disse koster oftest mellem kr. 3.500 - 4.500.

Gruppe 3: Radeon X1900 XT og GeForce 7900 GT
Gruppe 3 er mellemniveau-kortet i den nyeste generations top-serie. Fik I den? :-)
Altså, indenfor top-serierne er der flere interne grupperinger, som er adskilt af efternavnet: GT, GTX, XTX, XT osv. De ovenstående kort er så mellemniveau-kortet i de højest ydende serier. Prisniveauet i denne gruppe er kr. 2.000 - 3.500.

(På Edb-Tidende kigger vi sjældent på grafikkort fra lavere niveauer fra samme generation, men har tidligere gjort undtagelser med X700 Pro og 6600 GT.)

Gruppe 4: Radeon X1800 XT og GeForce 7800 GTX
Gruppe 4 holder en døende race. Grafikkort i denne gruppe er de højest ydende i sidste generation, og yder typisk lige omkring det samme som kortene i gruppe 3, men pga. sin alder har kortene i gruppe 3 enten flere features eller er mere "stømlinede", da de har forbedret designet på GPU-kernen. Et andet problem ved disse kort er, at de oftest korster mere end kortene i gruppe 3, og det medfører at kort i denne gruppe sjældent kan anbefales, da der er billigere kort, der yder det samme eller bedre. Priniveauet i denne gruppe har en stor spredning, da de enkelte butikker køber kortene når de er i gruppe 2, og ikke vil sætte prisen passende ned på dette tidspunk - andre gang bliver priserne dog sat ned, og dette medfører den store spredning. Prisniveauet er kr. 2.000 - 4.000.

Gruppe 5: Radeon X1800 XL og GeForce 7800 GT
Her finder vi sidste generations gruppe 3. Det er mellemniveau-kortene fra sidste generations top-serie. Prisniveauet her er kr. 1.000 - 2.000. (Men nogle gang lidt højere, da butikkerne ikke kan finde ud af at sætte priserne passende ned.)

Gruppe 6: Radeon X800 XL og GeForce 6800 GT
Gruppe 6 er en flydende størrelse, da den blot indeholder kort som stadig kan være særligt attraktive pga. af pris i forhold til ydelse. Tidligere har GeForce 6600 GT og Radeon X700 Pro placeret sig i denne gruppe, og denne gang er det X800 XL og 6800 GT der her. Prisniveauet kan være alt mellem kr. 800 - 2.000, men skal oftest ned under kr. 1.500 for at være interessant.


Hvis man skulle inkludere SLI og Crossfire kort, ville disse være i gruppe 0, og have en del undergrupper, idet at der er mange kombinationsmuligheder indenfor disse. Den kugle dukker vi dog under denne gang.


Her er et kort oprids af de grupper jeg vil referere til i resultaterne

Gruppe 2: 7900 GTX - X1900 XTX
Gruppe 3: 7900 GT - X1900 XT
Gruppe 4: 7800 GTX - X1800 XT
Gruppe 5: 7800 GT - X1800 XL
Gruppe 6: 6800 GT - X800 XL


Lad os så komme igang med resultaterne.


CALL OF DUTY 2

Kilde: iXBT

1. Radeon X1900 XTX = 100 %
2. Radeon X1900 XT = 95 %
3. GeForce 7900 GTX = 93 %
4. Radeon X1800 XT = 88 %
5. GeForce 7900 GT = 77 %
6. GeForce 7800 GTX = 73 %
7. GeForce 7800 GT = 63 %
8. Radeon X1800 XL = 53 %
9. GeForce 6800 GT = 43 %
10. Radeon X800 XL = 23 %

X1900 XTX yder 8 % mere end 7900 GTX i gruppe 2, og i gruppe 3 yder X1900 XT 24 % mere end 7900 GT. X1800 XT vinder gruppe 4 med 21 % mere ydelse end 7800 GTX, og 7800 GT tager guldet i gruppe 5 og yder 19 % mere end X1800 XL. I den sidste gruppe yder 6800 GT markant mere, men dette afspejler sig også i prisen, som man kan se senere - hele 87 % mere ydelse end X800 XL bliver det til.


CHRONICLES OF RIDDICK: ESCAPE FROM BUTCHERS BAY


Kilde: iXBT

1. GeForce 7900 GTX = 100 %
2. GeForce 7900 GT = 72 %
3. GeForce 7800 GTX = 67 %
4. Radeon X1900 XTX = 62 %
5. GeForce 7800 GT = 60 %
6. Radeon X1900 XT = 58 %
7. Radeon X1800 XT = 45 %
8. GeForce 6800 GT = 42 %
9. Radeon X1800 XL = 34 %
10. Radeon X800 XL = 28 %

Chronicles of Riddick viser sig endnu en gang fra sin grønne side ved at lade GeForce kortene vinde i hver eneste gruppe, og i flere tilfælde "springer" GeForce kortene højere op i grupperingerne ift. Radeon kortene. hvis vi kigger nærmere på gruppernes interne procentuelle forskel:
Gruppe 2: 61 %, gruppe 3: 24 %, gruppe 4: 49 %, gruppe 5: 77 % og gruppe 6: 50 % - alle i GeForces favør.

Hvorfor der er den store forskel, er jeg ikke sikker på, men jeg har en teori. Riddick er baseret på OpenGL og benytter ret avancerede stencil shadows, som nVidia kortene fordelagtigt kan bruge deres "Ultrashadow" til. Faktum er i hvert fald, at GeForce kortene er meget overlegne i dette spil. Heldigvis bliver grafikmotoren fra Riddick ikke benyttet i andre spil, så spillet viser forhåbentligt ikke nogen voksende tendens.


DOOM 3


Kilde: iXBT

1. GeForce 7900 GTX = 100 %
2. Radeon X1900 XTX = 94 %
3. Radeon X1900 XT = 89 %
4. GeForce 7900 GT = 76 %
5. Radeon X1800 XT = 75 %
6. GeForce 7800 GTX = 73 %
7. GeForce 7800 GT = 65 %
8. Radeon X1800 XL = 58 %
9. GeForce 6800 GT = 51 %
10. Radeon X800 XL = 40 %

Doom 3 er også baseret på OpenGL og bruger Stencil Shadows, men her er GeForce kortene ikke helt lige så dominerende. I gruppe 2 yder 7900 GTX 6 % mere end X1900 XTX, og i gruppe 3 yder X1900 XT 17 % mere end 7900 GT. Gruppe 4 bliver vundet af X1800 XT, som yder 3 % mere end 7800 GTX, og vinderen i gruppe 5 er 7800 GT, som yder 12 % mere end X1800 XL. Forskellen i gruppe 6 er denne gang på 28 % igen i 6800 GTs favør.


FAR CRY


Kilde: iXBT

1. Radeon X1900 XTX = 100 %
2. Radeon X1900 XT = 97 %
3. GeForce 7900 GTX = 90 %
4. Radeon X1800 XT = 89 %
5. Radeon X1800 XL = 69 %
6. GeForce 7900 GT = 68 %
7. GeForce 7800 GTX = 65 %
8. GeForce 7800 GT = 58 %
9. Radeon X800 XL = 51 %
10. GeForce 6800 GT = 43 %

Så er vi tilbage på det røde terræn; Radeon kortene vinder alle i deres respektive grupper - selv X800 XL! - og flere Radeon kort "springer", som GeForce kortene gjorde i Riddick, ydelsesmæssigt op i grupperingerne.

I gruppe 2 vinder X1900 XT over 7900 GTX med 11 % mere ydelse, og i gruppe 3 vinder X1900 XT over 7900 GT med 43 % mere ydelse. Gruppe 4 bliver vundet af X1800 XT med 37 % mere end 7800 GTX, og X1800 XL vinder i gruppe 5 med 19 % over 7800 GT. I gruppe 6 er det nu X800 XLs tid i solen, hvor det yder 119 % mere end 6800 GT.


F.E.A.R.


Kilde: iXBT

1. Radeon X1900 XTX = 100 %
2. Radeon X1900 XT = 94 %
3. GeForce 7900 GTX = 87 %
4. Radeon X1800 XT = 77 %
5. GeForce 7900 GT = 66 %
6. GeForce 7800 GTX = 64 %
7. Radeon X1800 XL = 53 %
7. GeForce 7800 GT = 53 %
9. GeForce 6800 GT = 42 %
10. Radeon X800 XL = 40 %

F.E.A.R. bruger meget avancerede og indviklede shaderinstruktioner, hvilket kommer Radeon kortene til gode. I gruppe 2 vinder X1900 XTX med 15 % mere ydelse end 7900 GTX. Gruppe 3 bliver vundet af X1900 XT, som yder 42 % mere end sin direkte modstander 7900 GT. Også i den ældre generation yder Radeon kortene godt; gruppe 4 bliver vundet af X1800 XT, som yder 20 % mere end 7800 GTX, og i gruppe 5 yder X1800 XL og 7800 GT identisk. 6800 GT formår endnu en gang at vinde gruppe 6, denne gang dog kun med 5 % mere ydelse end X800 XL.


HALF-LIFE 2


Kilde: iXBT

1. GeForce 7900 GTX = 100 %
2. GeForce 7900 GT = 96 %
3. Radeon X1900 XTX = 96 %
4. GeForce 7800 GTX = 93 %
5. Radeon X1900 XT = 93 %
6. GeForce 7800 GT = 93 %
7. Radeon X1800 XT = 89 %
8. Radeon X1800 XL = 76 %
9. GeForce 6800 GT = 55 %
10. Radeon X800 XL = 49 %

Først skal det nævnes, at hvis man kigger på resultaterne fra Half-Life 2 i lavere opløsning, ser det ud til at der er en CPU-begrænsning (eller en anden flaskehals) ved 92 fps. Bemærk iøvrigt hvor lidt SLI/crossfire giver i dette spil. Nuvel, da resultaterne ikke når de 92 fps, som er hvor flaskehalsen formentligt er, medtager jeg dem i denne artikel. Jeg overvejede at bruge resultater fra 2048x1536, men i sidste ende valgte jeg det fra, da jeg mener at dette ville give en urealistisk fordel til de nye kort, hvis man bruger resultaterne som vejledning om generel ydelse.

7900 GTX tager guldet i gruppe 2, og yder 4 % mere end X1900 XTX. Gruppe 3 bliver vundet af 7900 GT, som yder 3 % mere end X1900 XT, og i gruppe 4 vinder 7800 GTX over X1800 XT med 5 % mere ydelse. Gruppe 5 bliver vundet af 7800 GT, som yder 22 % mere end X1800 XL, og 6800 GT vinder endnu en gang i gruppe 6; denne gang med 12 % mere ydelse end X800 XL.


SPLINTER CELL: CHAOS THEORY


Kilde: iXBT

1. Radeon X1900 XTX = 100 %
2. GeForce 7900 GTX = 94 %
3. Radeon X1900 XT = 93 %
4. Radeon X1800 XT = 75 %
5. GeForce 7900 GT = 70 %
6. GeForce 7800 GTX = 67 %
7. Radeon X1800 XL = 58 %
8. GeForce 7800 GT = 56 %
9. Radeon X800 XL = 43 %
10. GeForce 6800 GT = 41 %

Så er vi nået til det sidste spil for denne omgang, og dette spil benytter også lange shaderinstruktioner, hvilket Radeon kortene er meget glade for - de vinder hver eneste gruppe. X1900 XTX vinder gruppe 2 med 6 % merydelse, og gruppe 3 bliver vundet af X1900 XT med 33 % mere ydelse end 7900 GT. I gruppe 4 ser vi, at X1800 XT yder 12 % mere end 7800 GTX, og i gruppe 5 yder X1800 XL 4 % mere end 7800 GT. I gruppe 6 formnår X800 XL at yde 5 % mere end 6800 GT, hvilket er helt fint.


KONKLUSION OG AFSLUTTENDE KOMMENTARER

SAMLEDE RESULTATER



1. GeForce 7900 GTX = 95 % (Spredning 87 - 100 %)
2. Radeon X1900 XTX = 92 % (Spredning 62 - 100 %)
3. Radeon X1900 XT = 88 % (Spredning 58 - 97 %)
4. Radeon X1800 XT = 77 % (Spredning 45 - 89 %)
5. GeForce 7900 GT = 75 % (Spredning 66 - 96 %)
6. GeForce 7800 GTX = 72 % (Spredning 64 - 93 %)
7. GeForce 7800 GT = 64 % (Spredning 53 - 93 %)
8. Radeon X1800 XL = 57 % (Spredning 34 - 76 %)
9. GeForce 6800 GT = 45 % (Spredning 41 - 55 %)
10. Radeon X800 XL = 39 % (Spredning 23 - 51 %)


Gruppefordelingen i de endelige resultater er som følger:

Gruppe 2: 7900 GTX vinder med 3 % mere ydelse end X1900 XTX.
Gruppe 3: X1900 XT vinder med 17 % mere ydelse end 7900 GT.
Gruppe 4: X1800 XT vinder med 7 % mere ydelse end 7800 GTX.
Gruppe 5: 7800 GT vinder med 12 % mere ydelse end X1800 XL.
Gruppe 6: 6800 GT vinder med 15 % mere ydelse end X800 XL.

Hvis vi kigger på interessante placeringer grupperne imellem, så placerer X1800 XT (gruppe 3) sig over 7900 GT (gruppe 2), omend kun med 3 % mere ydelse. 7800 GT selv placerer sig fint over 7800GTX med 4 % ydelse.


Det ser ud til, at foreløbigt har det betalt sig for nVidia at skære ned for antal transistorer, da de stadig placerer sig i toppen med deres nyeste kort. Man kan dog se i de enkelte tests, at visse spil klart bliver afviklet bedre på Radeon kortene - hvilken trend der kommer i fremtiden kan vi kun gisne om på nuværende tidspunkt, men faktum er at lige nu yder GeForce 7900 GTX bedst af alle enkeltkort.

Lige for en ordens skyld vil jeg lige gentage at følgende kort har 512 MB hukommelse: X1900 XTX, X1900 XT, X1800 XT og 7900 GTX.


PRISMÆSSIGE OVERVEJELSER
Jeg har skåret ned på antallet af diagrammer denne gang, da sidste omgang var lige dræjt nok at tygge igennem, og flere diagrammer overlappede hinanden, og var derfor redundante. Jeg har denne gang udvalgt et enkelt levetids-baseret diagram, som jeg mener er det fornuftigste/det der siger mest. Jeg har droppet tre levetidsdiagrammer, som jeg mener er ligegyldige, og droppet det sorte Pris/Ydelse diagram. Til gengæld har jeg lavet et nyt diagram som viser klart hvilket kort man skal købe, hvis man har en vis mængde penge. Lad os køre på.

Jeg har opsøgt priserne på disse grafikkort på EDBpriser.dk.

Radeon X1900 XTX = kr. 3.908
GeForce 7900 GTX = kr. 3.574
Radeon X1900 XT = kr. 3.516
GeForce 7900 GT = kr. 2.202
Radeon X1800 XT = kr. 3.539
GeForce 7800 GTX = kr. 3.275
Radeon X1800 XL = kr. 2.748
GeForce 7800 GT = kr. 2.092
Radeon X800 XL = kr. 1.285
GeForce 6800 GT = kr. 1.670

(NB! Det kan være, at man kan finde bedre tilbud end de jeg har listet her, desuden er fragt o. lign. ikke medregnet. Alle priser er pr. 2. april 2006.)


En umiddelbar observation: 7900 GT koster 1000,- mindre end 7800 GTX, men yder 4 % mere. :-)


Jeg har samlet et pris/ydelse diagram her:



Som jeg skrev tidligere i artiklen, har jeg udviklet et nyt diagram, som viser det bedste køb i et givent prisleje. Denne udregning er udelukkende baseret på ydelse og pris, men giver et klarere billede end det "rene" pris/ydelse diagram.



Diagrammet skal læses sådan, at X-aksen repræsenterer det prisleje du vil undersøge. Når du så har valgt et prisleje, kigger du hvilket kort der yder 100 %, og det er det kort vi anbefaler. Meget enkelt.

Et eksempel: Jeg sidder med 1.700,-, som jeg vil bruge på et grafikkort. Jeg kiger på diagrammet og ser at det fornuftigste køb for 1.700,- er 6800 GT, og det eneste andet kort jeg kunne få for mine 1.700,- er X800 XL, som kun yder 87 % af 6800 GT.

Bemærk, at det er meningen at skal gå helt op til hinanden fra venstre mod højre - grunden til hullerne er, at jeg arbejder med intervaller på 50 kr.

Udfra ovenstående diagram kan vi lave følgende tabel.

Anbefalet køb i prislejet

0 - 1.250: Intet kort er anbefalet af os. (Sælg flere flasker, nyrer eller andet der giver $$.)
1.300 - 1.650: Radeon X800 XL.
1.700 - 2.050: GeForce 6800 GT.
2.100 - 2.200: GeForce 7800 GT.
2.250 - 3.500: GeForce 7900 GT.
3.550 - 3.550: Radeon X1900 XT. (ikke et stort prisleje :-) )
3.600+: GeForce 7900 GTX

**Bemærk, at vi ikke overvejer SLI/Crossfire, som på et tidspunkt ville være bedste køb. Hvis du har 10.000,- til grafikkort, skal du derfor ikke nødvendigvis lige løbe ud og købe 7900 GTX (men derimod 2 stk.!)**


LEVETID
Som forklaret tidligere, så er vores levetidsdiagrammer baseret på følgende ligning:

H * LN(Y/A)/LN(2) = Levetid

Hvor H = Halveringstid i mdr,
A = Accepteret Minimum (%) og
Y = Procentuel Ydelse i testen.

Det accepterede minimum er, som I måske husker, det tidspunkt, hvor grafikkort anses for et "dødt køb", hvilket betyder et køb vi ikke kan anbefale. H er estimeret til 10 måneder.



Her kan observeres følgende vindere i ift. accepteret minimum:

0 - 15 % = Radeon X800 XL.
16 - 51 % = GeForce 7900 GT.
52 - 100 % = GeForce 7900 GTX.


Så er vi igennem endnu en gang. Hvis du har bemærkninger til artiklen, gode eller dårlige, så skriv endelig i kommentarerne nedenfor. Har I spørgsmål, ris eller ros til det pæne nye diagram, er det også bare at kime ind nedenfor.

Nu er det blevet forår, hvilket betyder at nogle af os bør bevæge os udenfor og vænne os til det nyfundne sollys og den friske luft. Indtil næste gang, må et bøgetræ springe ud i nærheden af dig.


Kommentarer
Skriv kommentar

Clintin - ( #200604022324 )
Skrevet 02-04-2006 Kl. 23:24
Interessant artikel, og god idé med at placere kortene i forskellige grupper. Dog vil jeg foreslå at flytte x1900xt op i gruppe 2, da det ligger meget tæt på storeboren, og samtidigt er meget dyrer end 7900gt. /7900gt bliver selvgølgeligt svær at placerer da den prismæssigt passer bedste i gruppe 3, men ydelsesmæssigt befinder sig i sin nuverende gruppe.
Måske er dens egentlige konkurrent 7800gtx 512(som du ikke har medtaget, og som sandsynligtvis ikke er muligt at købe).

Under alle omstændigheder ser jeg dog som sagt x1900xt som et kort i gruppe to, medmindre den falder tusind kroner i pris.

kimi räikkonen - ( #200604031437 )
Skrevet 03-04-2006 Kl. 14:37
En anden observation: 1800XT er dyrere end 1900XT!

Jeg synes i bør have nogle støjmæssige overvejelser med i de anbefalinger.

Nicki (GWiZ) - ( #200604031441 )
Skrevet 03-04-2006 Kl. 14:41
Kimi:
Ja, men husk på at X1900 XT svarer til X1800 XL, og X1900 XTX svarer til X1800 XT, da XTX ikke var i X1800 serien. Det er dog stadig værd at bemærke. :-)

Ja, jeg ville også gerne have støjmæssige og/eller strømforbrugsmæssige resultater inkluderet, men jeg havde dem desværre ikke lige.

KristianE - ( #200604031900 )
Skrevet 03-04-2006 Kl. 19:00
Jeg synes, at det nye diagram er en rigtig god ide. Men ville det ikke være nemmere bare at nævne de kort, som mht. pris og ydelse aldrig kan betale sig? Så giver resten vel sig selv?

Mht. levetid er det fint, at du nævner, hvad halveringstiden er sat til, når de absolutte værdier vises, men da de absolutteværdier er proportionale med halveringstiden (jf. formlen), er den fuldstændig ligegyldig for udfaldet, når man ser på det procentuelt, hvorfor du slet ikke behøver nævne det.

KristianE - ( #200604031909 )
Skrevet 03-04-2006 Kl. 19:09
En anden interessant detalje, som burde nævnes i konklusionen er, at levetidsgrafen sorterer flere kort fra end det nye "diagram".
Det vil faktisk altid være tilfældet, da levetiden netop er beregnet på baggrund af ydelsen og stiger med ydelsen -- måske nogle kan forklare det bedre.

Hvis går ind på de vilkår, som levetiden bliver beregnet på, er der faktisk kun 3 grafikkort, som det giver mening at købe.

Hvis man vil forsøge at tage hensyn til andre ting, kan man gå ind og se på grafen.
Hvis man eks. insisterer på et højt ydende ATi grafikkort, kan man se, at X1900 XT og X1900 XTX faktisk ikke er helt tossede omkring 50 %..

Det bedste ville selvfølgelig være, at folk valgte et kort, hvis ydelse var kendt (kun producenten må varriere). Så skulle det være muligt at ændre prisen på kortet i beregningen, hvorefter grafen automatisk blev tegnet på ny :P.
Det er bare en ide, hvis EDBtidendes udviklere skulle finde på at kede sig i sommerferien :D

Niels - ( #200604032054 )
Skrevet 03-04-2006 Kl. 20:54
Levetiden kan værer relativ med hvad man forventer af kortet. Hvis det ikke gør noget at man gå lidt ned i opløsning, så har mange kort en længere levetid, så længe de har funtionerne som de nye kort har. Jeg vil vove at sige at dem som køber highend kort forventer max ydelse & detalier, med deres kort, med DX10 rundt om hjørnet, og vista & crysis til nov/dec, så syndes jeg personeligt at der ikke er grund til at gå ud og købe det dyreste dx9 kort lige nu, med mindre du spille online FPS.

KristianE - ( #200604041913 )
Skrevet 04-04-2006 Kl. 19:13
Ja, det er jo netop derfor, du kan vælge en procentsats.

Niels - ( #200604042251 )
Skrevet 04-04-2006 Kl. 22:51
Min pointe er at du ikke altid kan regne i %, det er meget afhægig af hvad du forventer af kortet. Hvad nytter det du har et kort som kan kører høj FPS, hvis den ikke kan vise alle nye grafiske funtioner. Ikke fordi jeg sige at grafen er forkert, men andre faktore kan have stor betydning, efter hvad man forventer af sit kort.

Clintin - ( #200604051814 )
Skrevet 05-04-2006 Kl. 18:14
Du må gå ud fra at de dyreste (og krafigste) kort til hver en tid er dem der kommer nærmest at kunne klare flest detaljer og/eller fps. Husk at hvis du vil bruge testen som købsguide, bliver du nødt til se de enkelte test.

Personligt synes jeg de grafer virker meget praktiske.

melen - ( #200604060840 )
Skrevet 06-04-2006 Kl. 08:40
Levetid/pris diagrammet er kun et estimat, som jeg ikke mener man kan bruge til ret meget. De andre diagrammet/grafer er fint brugbare.

KristianE - ( #200604061846 )
Skrevet 06-04-2006 Kl. 18:46
Der en usikkerhed på såvel endelig pris som ydelsen, hvorfor en hver beregning vil være et estimat. Generelt gælder der, at din holdning er inderligt lige gyldig, når du ikke argumenterer for den!

Johnjohn - ( #200604071550 )
Skrevet 07-04-2006 Kl. 15:50
Er der ikke ved at blive lidt kedeligt her på siden, eller er det bare mig der syntes at alle de indlæg om grafer/diagrammer er lidt kedelige

ellers en god artikel

Nicki (GWiZ) - ( #200604071818 )
Skrevet 07-04-2006 Kl. 18:18
Jo, der er ikke så meget aktivitet i kommentarerne, desværre. Jeg tror også nu at vi har faldet nogenlunde på plads mht. hvilke diagrammer vi vil benytte for fremtiden, så diskussionen om dem skulle aftage.

Jeg tror også der kommer lidt mere at snakke om, når artikelemnerne begynder at sprede sig lidt - de har være ret fokuserede på grafikkortydelse på det seneste. :-)

KristianE - ( #200604081114 )
Skrevet 08-04-2006 Kl. 11:14
Nu har der jo (mig bekendt) været ret dødt på CPU/bundkort siden i et stykke tid, men det er lang tid siden, vi har set en artikel om drivere til grafikkort...

kQleskabsindianer - ( #200604101153 )
Skrevet 10-04-2006 Kl. 11:53
Syntes antallet af kommentarer døde lidt med indførelsen af login systemet, da det selvfølgelig gør det lidt mere besværligt at poste for "gæster" der ikke tjekker ind hver dag.

Ellers fin artikel, men ville gerne have set 7600gt medtaget i pris/ydelses diagrammet - ikke fordi jeg ikke selv kan regne, men dovenskaben længe leve :)

KristianE - ( #200604111124 )
Skrevet 11-04-2006 Kl. 11:24
Jeg har sat Firefox til at huske login, hvorfor jeg ikke oplever en forskel. Det er da rart, at vi er sluppet for kommentater som "god artikel" eller "WUHUU, L0LZ3|25. JeG fIk FøRsTe PoSt"...
Nu indeholder næsten alle kommentarerne konstruktiv og underbygget kritik af artiklen.

Steffan - Gæstebruger - ( #200604122208 )
Skrevet 12-04-2006 Kl. 22:08
Så er systemet modificeret så "gæster" også kan skrive indlæg.

Underdog ( Gæstebruger ) - ( #200604151947 )
Skrevet 15-04-2006 Kl. 19:47
Jeg står netop og søger et pci-e gfx i prisklassen 1000-1500,- men club3d ati radeon X800XL, 256mb som linket (edbpriser.dk) henviser til er ikke på 990 mhz?
men det er det her fra Asus extreme ax800xl/2dtv (radeon x800xl)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=122109
Kan det være det kort som har fået 21 Fps i F.E.A.R?? Hvilket er nogenlunde i det prisleje.

Nicki (GWiZ) - ( #200604161648 )
Skrevet 16-04-2006 Kl. 16:48
Underdog:
Hmm, det er lidt lusket synes jeg. På visse hjemmesider står der at X800 XL har 1000 MHz på hukommelsen ( http://m-e.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=62682 ), men edbpriser siger at det Asus du har linket til har 980 MHz. I sidste ende tror jeg ikke der er så meget forskel på dem, da 10 MHz ikke gør det store - du kan formentlig overclocke det selv hvis det er. Det club3D vi linker til skulle have samme hastighed som det testede X800 XL.

moonchild ( Gæstebruger ) - ( #200606202145 )
Skrevet 20-06-2006 Kl. 21:45
Jeg har et 7900 GT det klarede sig ret godt vil jeg sige.... jeg er en meget stolt ejer!

daMike - ( #200612031909 )
Skrevet 03-12-2006 Kl. 19:09
Lige et forsigtigt spørgsmål fra en ren nOOb.

Du skriver at du IKKE tester/sammenligner med kort sat op i SLI/CF - men læser jeg feks. testresultat 90,3 for Nfc 7900 GTX SLI i Halflife 2...... er det så ikke et udtryk for, at der er sat 2 stk. grafikkort på?

Ellers har jeg svært ved at finde et kort på EDB-priser som hedder Geforce 7900 GTX SLI.

daMike - ( #200612031911 )
Skrevet 03-12-2006 Kl. 19:11
ja altså udover at alle nyere kort kan sættes op som sli/cf.

Nicki (GWiZ) - ( #200612040237 )
Skrevet 04-12-2006 Kl. 02:37
daMike: Alle resultater hver der er en kilde skrevet nedenfor, er ikke udført af Edb-Tidende, og derfor kan disse billeder indeholde grafikkort som jeg ikke sammenligner med eller kommenterer.

I netop denne artikel, er resultaterne fra iXBT, som har inkluderet både SLI og Crossfire kort i deres test - dem har jeg blot ikke kommenteret i teksten, eller i de nederste diagrammer. Og jo, når der står SLI eller CF er det fordi to grafikkort er testet.

daMike - ( #200612041202 )
Skrevet 04-12-2006 Kl. 12:02
Tak for svaret - jeg leder efter et 7900 GTX kort, og ved jeg bedre hvordan jeg skal bruge graferne. Jeg føler mig også lidt advaret mod G2X kort, da det åbenbart kan drille med at få optimal ydelse ud af dem.
Jeg har tidligere haft Leadtech kort, og mener man får lidt ekstra ydelse på deres kort, samt et program til at overclocke med. Udover det synes alle kort at have deres fordele - måske man bare skulle købe en pc til hvert af dem :oD

Clintin - ( #200612041846 )
Skrevet 04-12-2006 Kl. 18:46
Overvej at vente med at købe grafikkort til der er flere DX10 kort, eller tag et 8800gts(er også DX10) istedet, det slår samtlige ovenstående singlekort.

Et 7900gtx vil være desideret spild af penge medmindre du kan få det meget billigt.

Clintin - ( #200612041849 )
Skrevet 04-12-2006 Kl. 18:49
Tag et kik på denne test:
http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2870
... og kik desuden på andre af de sider som der er linket til her på siden.

daMike - ( #200612051500 )
Skrevet 05-12-2006 Kl. 15:00
Clintin - det eren klog betragtning.

Jeg har en Intel dua Core 3 Ghz, med 1 Gb PC4300 DDRAM.
Så langt så godt - min strømforsyning på 450 W må formodes at være for lille til et 8800GTX kort, så det kommer oveni.

Dernæst skal jeg save lidt inden i kabinettet for at få 27 cm plads som det store kort kræver.

Vælger jeg 8800 GTS burde jeg have strøm og plads nok. Så skal jeg så leve med en lavere ydelse. (det evige spørgsmål.)

Omvendt koster et 8800 GTS fra ASUS idag ca. kr. 3400,- hvor et 7900 GTX fra Leadtech koster 2700,- hvilket ikke er så meget, og et 8800 GTX koster så ca. 1000-1500,- mere.
Dermed vil jeg mener, at jeg kan stille mig tilfreds med et 8800 GTS kort (omend jeg vil sukke efter GTX modellen), og så satse på at disse kort falder til under 3000,- snart.

Mit juleønske - et kortere GTX kort, som ikke bruger strøm og som koster gratis :o)

Nicki (GWiZ) - ( #200612052047 )
Skrevet 05-12-2006 Kl. 20:47
Vi kommer også snarligt med en større artikel om både teori og ydelse af GeForce 8800 kort, som du formentligt kan bruge til din beslutning. ;-)

Clintin - ( #200612062040 )
Skrevet 06-12-2006 Kl. 20:40
Under alle omstændigheder er 7800gtx spild af penge, tænk endvidere på at der kommer et 8600g??(mellemklassekort), som vil være både bedre og billigere end 7900gtx, desuden kommer der nok nye kort i de andre klasser når ati, kommer tilbage i kampen.

Skriv kommentar
Vi har desværre måttet deaktivere vores gæstebrugerfunktionalitet midlertidigt pga. spam.
Vi håber at få det igang igen så snart vi får lavet en bedre løsning.
Indtil videre er man nødt til at registrere sig som bruger, for at lave kommentarer.

Tryk her for at registrere dig som bruger.

Tryk her for at vende tilbage til forsiden.
Valid HTML 4.01 Valid CSS 3
Copyright © Edb-Tidende 2004-2016
Du skal være logget ind for at kunne deltage i afstemningerne.
Klik her for at komme til login siden.